بانکداری باز سفیر اعتماد، امنیت و سرعت برای مشتریان بانک

با بانکداری بازشخصی سازي و برآورده شدن نیازهاي خاص هر مشتري به راحتی امکان پذیر شده و با ایجاد بستر رقابتی در ارائه خدمات مبتنی بر سرویسهاي بانکی، ارزش افزوده بالقوه بالایی براي موسسات پولی و بانک ها به همراه دارد.

مرکز فناوری و اطلاعات بانک توسعه صادرات در گزارشی بانکداری باز را معرفی کرد. در این پژوهش بانکداري باز یکی از گرایشهاي جدید بانکداري در جهان معرفی شده که توجه بسیاري از بانکهاي بزرگ را به خود جلب کرده است .بانکداري باز به مفهوم به اشتراك گذاري سرویسهاي بانکی شامل داده ها، تراکنش ها و الگوریتم ها با شرکاي اکوسیستم کسب وکار بانک شامل مشتریان، بنگاه ها، فین تک ها و توسعه دهندگان است. این گرایش جدید باعث تعامل هر چه بیشتر مشتریان در امر بانکداري و برنامه هاي کاربردي آن می شود. همچنین شخصی سازي و برآورده شدن نیازهاي خاص هر مشتري به راحتی امکان پذیر شده و با ایجاد بستر رقابتی در ارائه خدمات مبتنی بر سرویسهاي بانکی، ارزش افزوده بالقوه بالایی براي موسسات پولی و بانک ها به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در ادامه این بررسی آمده است: بخش اصلی اکوسیستم بانکداري باز، واسط هاي توسعه نرم افزار در قالب API است که سرویسهاي بانکی را به صورت عمومی در پلتفورم هاي مختلف مانند موبایل و PC ارائه می دهد .این واسط به افرادي که در توسعه نرم افزار تخصص ویژه اي دارند امکان می دهد این تخصص را در تولید نرم افزارهاي بانکی قرار داده و در گسترش فضاي بانکداري الکترونیکی سهیم شوند . سرویسهایی مانند" مانده و صورت حساب"،" پرداخت قبض و انتقال وجه" می تواند نمونه هایی از سرویسهاي این واسط باشد .

  مرکز فاوا بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: این سرویسها می توانند در برنامه هاي تحت وب مثلا یک فروشگاه اینترنتی، برنامه هاي تحت حسابداري یا امور مالی و یا برنامه هاي تحت موبایل مانند مدیریت مالی شخصی یا موبایل بانک به کار گرفته شوند.براي مدیریت توسعه دهندگان و با ثبت نام در این سیستم ارزیابی شده  و مجوز استفاده از  AIP دریافت  و سپس برنامه هاي تولیدي خود را در این سیستم عرضه می کنند .پس از بررسی برنامه توسط کارشناسان و اطمینان از درستی و امن بودن آن، براي استفاده عمومی در فروشگاه قرار داده می شود مشتریان بانک با اعتمادي که به این سیستم مرکزي دارند با خاطري آسوده از این برنامه ها استفاده می کنند.

 در ادامه این تحقیق آمده است: امنیت یکی از ارکان اساسی بانکداري باز است .با توجه به ارائه سرویس به صورت باز، لازم است اطمینان حاصل شود که امکان هیچ گونه سوء استفاده از مشتریان نهایی وجود ندارد .براي این منظور چند راهکار دیده شده است:سرویس صرفا به نهاد هاي ثالثی ارائه میگردد که حضوراً اقدام به عقد قرارداد نمایند .ارزیابی و اعتبار سنجی آنها قبل از عقد قرارداد انجام خواهد شد و ضمانت هاي لازم نیز از آنها دریافت میگردد.مشتري نهایی بایستی مجوز دسترسی به حساب خود جهت انجام تراکنش توسط هر نهاد ثالث را رأسا بدهد.احراز هویت مشتري نهایی با تائید بانک انجام خواهد شد.

مجوزهاي تائید شده توسط کاربر داراي مشخصاتی شامل حساب، نوع تراکنش، دوره زمانی اعتبار مجوز، سقف مبلغ و تعداد تراکنش ...میباشند که با توجه به ریسک تخمینی صادر خواهند شد.کلیه اطلاعات هویتی توسط درگاه هاي بانک و یا درگاه مورد اطمینان شاهین از مشتري نهایی دریافت خواهد شد و نهاد ثالث هیچ گونه اطلاعات هویتی دریافت نخواهد کرد.

 در ادامه این بررسی به مهمترین سوالات این حوزه پاسخ داده شده است

ارتباطات سامانه شاهین چیست؟

پلتفورم شاهین نقش هاب بین بانکی را بر عهده دارد .این مساله به معناي ارائه یک واسط یکنواخت از سرویس هاي بانک هاي مختلف می باشد .لازم به ذکر است که مسائلی از قبیل تسویه بین بانک و ... همانند گذشته از سیستمهاي ملی پرداخت مانند پایا و ساتنا انجام می گردند .هر بانک جهت اتصال لازم است؛ مجموعه اي از سرویسها را در اختیار شاهین قرار دهد .در مدل ایده آل، هر بانک طبق یک پروتکل استاندارد با هاب ارتباط برقرار میکند؛ ولی در معماري شاهین به جهت کاهش زمان و هزینه اتصال بانک، امکان ارائه سرویس با فرمت دلخواه بانک ها در نظر گرفته شده است .البته محتواي سرویس ها بایستی طبق قوانین شاهین باشد و کلیه نیازمندیها را پوشش دهد

سیستم شاهین میتواند کلیه سرویسهاي بانکی را پوشش دهد .سرویسهاي پیش بینی شده در 4 دسته به شرح زیر است.

سرویس هاي استعلامی

  • احراز هویت
  • دریافت اطلاعات اولیه مشتري
  • دریافت اطلات کامل مشتري
  • دریافت لیست حسابها
  • دریافت لیست تسهیلات
  • دریافت لیست دسته چکها
  • دریافت جزئیات حساب
  • دریافت جزئیات تسهیلات
  • دریافت صورتحساب
  • دریافت مانده حساب
  • دریافت صورتحساب تسهیلات
  • دریافت وضعیت چک
  • انتقال به مقصد مشخص
  • انتقال وجه
  • بررسی انتقال وجه
  • استعلام تراکنش

سرویس هاي ارزش افزوده

  • پرداخت قبض با حساب
  • ارائه مشخصات قبض
  • سرویس بازپرداخت تسهیلات
  • مسدودي و رفع مسدودي مانده
  • استعلام شماره شبا
  • انتقال وجه گروهی
  • سرویس دستور پرداخت: ثبت ، لغو، تمدید وگزارش
  • خرید شارژ تلفن همراه و اینترنت
  • سرویس کار پوشه
  • سرویس لیست چک هاي واگذار شده
  • تعریف قبوض خاص

سرویس های کارتی

  • مانده کارت
  • صورت حساب کارت
  • کارت به کارت
  • دریافت لیست کارتها
  • پرداخت قبض با کارت
  • مسدودی کارت
  • استعلام دارنده کارت

 

کد خبر 33087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =